Wij hebben een nieuw record behaald Tierp Zweden 2017 5.44 sec 1/4 mls
Track record Alastaro Finland 2018 5.48 sec/1/4 mls
Track record Hockenheim Duitsland 2018 5.49 sec /1/4 mls
Overzicht 2023 en plannen voor 2024
Na twee opeenvolgende FIA European Top Methanol Championship-titels verloor ons team in 2023 de nummer één plaats aan Linn Fløysvik. Door allerlei mysterieuze problemen heeft het team geen race gewonnen. Na een winter hard werken lijkt het probleem nu te zijn opgelost, en hopen we terug te zijn op ons vroegere niveau, wat betekent dat we rondes en races moeten winnen, lage ET's en hoge eindsnelheden neerzetten.
Na een dramatische start van het seizoen, zonder ook maar één overwinning in de eliminatieronde in de eerste drie races van het seizoen, was de NitrOlympX op Hockenheim min of meer het keerpunt van het seizoen 2023. Na een tweede plaats in Duitsland was, met wat geluk en een goed resultaat in de Europese Finale, zelfs een derde titel op rij nog mogelijk. Maar de laatste race van het seizoen eindigde in de halve finales en er werd toch nog een tweede plaats in het FIA European Top Methanol Championship 2023 behaald.
Hoewel we kampioenschappen hebben gewonnen, is het team sinds 2019 op zoek naar de reden waarom de FC niet zo snel meer was als in 2017 en 2018.
Afgelopen winter hebben we alles gecontroleerd en we denken dat we het probleem in de motor hebben gevonden dat alle gremlins veroorzaakte. We hebben de motor getest op onze testbank en alles zag er veel beter uit.
Maar de tijd zal leren of dat echt het probleem was dat ons de afgelopen seizoenen hinderde. Voorlopig is ons plan om seizoen 2024 de Main Event en Tierp in juni te organiseren. Als alles in deze twee races volgens plan verloopt, zullen we ook de andere races van het kampioenschap rijden
1ste ronde ging van start in Santa Pod Raceway UK.
Met een nieuwe funny car look begon het nieuwe seizoen. Het weer was fantastisch en door het verlengde weekend in de UK waren er enorm veel fans aanwezig.
Met een 5.50 sec/run zette het team de beste tijd in de kwalificatie ronde en werd zo top qualifyer.
Een persoonlijke overwinning was dat het team erin slaagde om een nieuw track record van 427.50 km te plaatsen.
Helaas waren er ook enkele problemen. Door de hoge snelheid was de spoiler gaan vliegen en diende deze terug geplakt en geschroefd te worden. We hadden problemen met de oliedruk, de oliefilter en pomp werden vervangen. De koppakking van de motor begaf het en ons luik ging vliegen en diende er een motorwissel te gebeuren en dan brak de dag van de wedstrijd aan.
Sandro Bellio tegen Silvio Strauch, Sandro als eerste weg met een super reactie van 0.04 sec en een behoorlijke 60 foot tijd van 0.94 sec. Dat zag er goed uit en dan… vertraagde de FC en was de wedstrijd voorbij. De luchtfles om te kunnen schakelen had het begeven en zo was er geen 2de en 3de versnelling.
Na al de vorige problemen kon dit er ook nog bij. Een weekend om snel te vergeten..
De wedstrijd eindigt voor het team met een 3de plaats in het kampioenschap.
2e ronde start in de Tierp Arena in Zweden.
Na een reis van 2 dagen inclusief een ferry komt het team aan. De zon is van de partij en helaas ook een hele zwerm bijtende insecten. Dit weekend zijn er 5 kwalificatieruns ipv 4, daar doen we het voor.
1ste ronde 5.84 sec dat was niet goed. Direct na de start tire shake, de FC is niet te houden.
2de ronde opnieuw tire shake na de 60 foot is het voorbij.
3de ronde daar is ons oliedruk probleem terug en wij slaan deze ronde over
4de ronde een slechte 60 foot tijd en daar is de tire shake terug
5de ronde weer tire shake, het begint saai te worden…
Dag van de wedstrijd, de zon is van de partij en wij zijn er klaar voor.
Kwart finale, ronde tegen Johnny Oksa, onze rijder is wakker, 0.01 sec reactie tegen Johny zijn 0.19sec reactie. Dat ziet er goed uit…maar het wil niet meevallen. Na zoveel jaren te racen sneuveld onze eerste blower riem en de wedstrijd is voor ons voorbij…
Met nog 2 eliminaties te rijden is het onmogelijk voor het team om nog kans te maken op de Europese titel 2023. Toch na al de tegenslagen zijn de weergoden ons gunstig gezind en het begint te regenen. Rond 15u wordt de wedstrijd afgelast en stranden we met 60 punten na de nummer 1, alles is nog mogelijk….
Met een 3de plaats in het kampioenschap kijken we uit naar de volgende 3 races in Zweden, Hockenheim en de Finale in Santa Pod
3de Ronde in Tierp Zweden
Storm Hans vergezelde ons op onze reis naar Tierp. Het zag er niet goed uit en helaas was het grootste deel van het weekend verregend.
Vrijdag konden we tussen de regen door 2 keer kwalificeren met een eerste tijd van 5.80 sec.Tweede ronde ging de FC hevig van start en raakte de muur, dat zag er erg uit en het team verwachtte grote schade. Gelukkig viel dit mee en konden we met de nodige herstillingen uitkijken naar de 3de ronde op zaterdag. Helaas hing er nog altijd veel regen in de lucht. 3de ronde , Sandro voelde tijdens de run iets ongewoons aan de FC en besloot gas te lossen. Dat was een wijze beslissing om erger te voorkomen.
Wij moesten het dit weekend doen met 3 rondes, omdat de track te vochtig was.
Zaterdag op zondagnacht hield de regen niet op en de dag ontwaakte met mizerig, grijs weer.
Het leek dat de wedstrijd in het water viel, maar rond 15u kwam hier en daar een beetje blauwe lucht en de bewolking trok volledig weg. De Tierp crew prepareerde de track en rond 18u kon de wedstrijd beginnen.
Sandro Bellio versus Tony Bryntesson, Funny Car tegen Dragster. Beste 60 foot tijd voor Sandro dit weekend maar helaas niet genoeg om de dragster te verslaan.
De wedstrijd is over en de titel van Europees Kampioen is nog wat verder buiten bereik.
Volgende ronde in Hockenheim 25-27 augustus. Het team en de FC staan klaar om daar de overwinning te behalen en heel misschien is er nog een kans op de titel..
Wij hebben een nieuw record behaald Tierp Zweden 2017 5.44 sec 1/4 mls
Track record Alastaro Finland 2018 5.48 sec/1/4 mls
Track record Hockenheim Duitsland 2018 5.49 sec /1/4 mls