Wij hebben een nieuw record behaald Tierp Zweden 2017 5.44 sec 1/4 mls
Track record Alastaro Finland 2018 5.48 sec/1/4 mls
Track record Hockenheim Duitsland 2018 5.49 sec /1/4 mls
Danny's Racing Team zag het levenslicht zo'n 24 jaar geleden.Gedreven door de passie voor Amerikaanse wagens werd er besloten om na een bezoekje aan de USA een Chevrolet Pick Up mee te nemen die omgebouwd was voor het straat racen aldaar.Met deze "machine" zette het team zijn eerste stappen in het dragrace wereldje. Het duurde echter niet lang voordat de prestatie van onze eerste racewagen ons niet meer kon bekoren. De " Need for Speed" werd alsmaar groter en er werd uitgekeken in het komende seizoen naar een betere racewagen. Onze gezamenlijke passie voor Funny Cars werd werkelijkheid toen we de kans kregen om de FC van Lex Joon over te kopen.
De motor van de Chevy PU ( 600 pk) werd in eerste instantie ingebouwd in de FC, maar na een paar testruns werd er al gauw aan een grotere motor gedacht. Onze keuze viel op een Chevrolet Big Block met zo'n 10 liter inhoud, draaiende op methanol. Met het hogere vemogen en type racewagen waar wij nu de strip mee onveilig maakten, drong zich een verandering van klasse op, de Competition Eliminator Klasse.
Ondertussen hadden we toch al wat ervaring opgebouwd en werd er besloten om onze trouwe Chevrolet grondig op te waarderen. Dankzij deze opwaardering verbeterden onze prestaties, maar toch waren we niet overtuigd van onze nieuwe prestaties en werd er gezocht naar nieuwe middelen om onze race-carrière te herlanceren.
Stilaan beginnen we te dromen van een Funny Car met carbon fibre body, het gewicht van de wagen zou hierdoor een stuk lager liggen. In 2002 werd onze droom werkelijkheid en was de aanschaf van een Funny Car met carbon fibre body een feit. De Chevy BB werd ingebouwd en wederom werden onze prestaties beter.
In 2004 gebeurde het onvermijdelijke: halverwege het seizoen begaf onze Chevrolet motor na mmer dan vijf jaar trouwe dienst. Er werd nagedacht over een nieuwe motor die ineens ook veel vermogen heeft. Zo kwamen we erbij een Chrysler Hemi Blok met Roots Blower gestookt op methanol te gaan gebruiken. Deze combanitie kan een vermogen ontwikkelen van ongeveer 2000 pk. Er werden heel wat dagen (en nachten) gewerkt om onze nieuwe wagen te kunnen gebruiken in de laatste races van het seizoen.
Hoewel het een hele aanpassing was om zo'n vermogen te hanteren, werden er toch vrij snel nieuwe persoonlijke records geregistreerd. Om onze motor in topconditie te krijgen werd er in de aanloop van seizoen 2005 elk weekend aan de wagen gewerkt. De Roots Blower werd verwisseld met een PSI Blower, de ontsteking werd aangepast. Deze aanpassingen leverden opnieuw resultaat op en onze recordtijd sneuvelde wederom. Problemen bleven uit met de nieuwe combinatie, waardoor tijdens de 1/8 mile runs op het vliegveld van Drachten mooie tijden opleverden waaronder een 4,14 sec.
Tijdens de 1/4 mile Cannonball in Hockenheim bleek onze PSI blower te veel druk gaf voor onze onder blok. Na twee runs was het voor ons voorbij, maar wij waren wel tevreden met een 6,33sec op de 1/4 mile..
Maandagavond werd er met spoed aan de motor gesleuteld zodat we het komende weekend present zouden kunnen zijn in Drachten. Met veel teamwork en nachtelijk doorwerken slaagde we er in om de moter terug in orde te krijgen met als gevolg het verbreken van het TM / FC baanrecord op de 1/8 mile van 4,08 sec tijdens de Drachten Finals. Dit was een prachtige afsluiter van het seizoen 2005.
2006 werd voor ons een test seizoen, met toch enkele uitstekende resultaten. Zo hebben we in het Zwitserse Turtman het baanrecord van een 7.6 sec / ¼ mile verpulverd met een 6.87 sec .In Drachten vonden dit jaar twee race weekenden plaats. Danny's Racing Team zette beide keren de snelste run van het weekend op de klokken.
Wij hebben een nieuw record behaald Tierp Zweden 2017 5.44 sec 1/4 mls
Track record Alastaro Finland 2018 5.48 sec/1/4 mls
Track record Hockenheim Duitsland 2018 5.49 sec /1/4 mls
Overzicht 2023 en plannen voor 2024
Na twee opeenvolgende FIA European Top Methanol Championship-titels verloor ons team in 2023 de nummer één plaats aan Linn Fløysvik. Door allerlei mysterieuze problemen heeft het team geen race gewonnen. Na een winter hard werken lijkt het probleem nu te zijn opgelost, en hopen we terug te zijn op ons vroegere niveau, wat betekent dat we rondes en races moeten winnen, lage ET's en hoge eindsnelheden neerzetten.
Na een dramatische start van het seizoen, zonder ook maar één overwinning in de eliminatieronde in de eerste drie races van het seizoen, was de NitrOlympX op Hockenheim min of meer het keerpunt van het seizoen 2023. Na een tweede plaats in Duitsland was, met wat geluk en een goed resultaat in de Europese Finale, zelfs een derde titel op rij nog mogelijk. Maar de laatste race van het seizoen eindigde in de halve finales en er werd toch nog een tweede plaats in het FIA European Top Methanol Championship 2023 behaald.
Hoewel we kampioenschappen hebben gewonnen, is het team sinds 2019 op zoek naar de reden waarom de FC niet zo snel meer was als in 2017 en 2018.
Afgelopen winter hebben we alles gecontroleerd en we denken dat we het probleem in de motor hebben gevonden dat alle gremlins veroorzaakte. We hebben de motor getest op onze testbank en alles zag er veel beter uit.
Maar de tijd zal leren of dat echt het probleem was dat ons de afgelopen seizoenen hinderde. Voorlopig is ons plan om seizoen 2024 de Main Event en Tierp in juni te organiseren. Als alles in deze twee races volgens plan verloopt, zullen we ook de andere races van het kampioenschap rijden
1ste ronde ging van start in Santa Pod Raceway UK.
Met een nieuwe funny car look begon het nieuwe seizoen. Het weer was fantastisch en door het verlengde weekend in de UK waren er enorm veel fans aanwezig.
Met een 5.50 sec/run zette het team de beste tijd in de kwalificatie ronde en werd zo top qualifyer.
Een persoonlijke overwinning was dat het team erin slaagde om een nieuw track record van 427.50 km te plaatsen.
Helaas waren er ook enkele problemen. Door de hoge snelheid was de spoiler gaan vliegen en diende deze terug geplakt en geschroefd te worden. We hadden problemen met de oliedruk, de oliefilter en pomp werden vervangen. De koppakking van de motor begaf het en ons luik ging vliegen en diende er een motorwissel te gebeuren en dan brak de dag van de wedstrijd aan.
Sandro Bellio tegen Silvio Strauch, Sandro als eerste weg met een super reactie van 0.04 sec en een behoorlijke 60 foot tijd van 0.94 sec. Dat zag er goed uit en dan… vertraagde de FC en was de wedstrijd voorbij. De luchtfles om te kunnen schakelen had het begeven en zo was er geen 2de en 3de versnelling.
Na al de vorige problemen kon dit er ook nog bij. Een weekend om snel te vergeten..
De wedstrijd eindigt voor het team met een 3de plaats in het kampioenschap.
2e ronde start in de Tierp Arena in Zweden.
Na een reis van 2 dagen inclusief een ferry komt het team aan. De zon is van de partij en helaas ook een hele zwerm bijtende insecten. Dit weekend zijn er 5 kwalificatieruns ipv 4, daar doen we het voor.
1ste ronde 5.84 sec dat was niet goed. Direct na de start tire shake, de FC is niet te houden.
2de ronde opnieuw tire shake na de 60 foot is het voorbij.
3de ronde daar is ons oliedruk probleem terug en wij slaan deze ronde over
4de ronde een slechte 60 foot tijd en daar is de tire shake terug
5de ronde weer tire shake, het begint saai te worden…
Dag van de wedstrijd, de zon is van de partij en wij zijn er klaar voor.
Kwart finale, ronde tegen Johnny Oksa, onze rijder is wakker, 0.01 sec reactie tegen Johny zijn 0.19sec reactie. Dat ziet er goed uit…maar het wil niet meevallen. Na zoveel jaren te racen sneuveld onze eerste blower riem en de wedstrijd is voor ons voorbij…
Met nog 2 eliminaties te rijden is het onmogelijk voor het team om nog kans te maken op de Europese titel 2023. Toch na al de tegenslagen zijn de weergoden ons gunstig gezind en het begint te regenen. Rond 15u wordt de wedstrijd afgelast en stranden we met 60 punten na de nummer 1, alles is nog mogelijk….
Met een 3de plaats in het kampioenschap kijken we uit naar de volgende 3 races in Zweden, Hockenheim en de Finale in Santa Pod
3de Ronde in Tierp Zweden
Storm Hans vergezelde ons op onze reis naar Tierp. Het zag er niet goed uit en helaas was het grootste deel van het weekend verregend.
Vrijdag konden we tussen de regen door 2 keer kwalificeren met een eerste tijd van 5.80 sec.Tweede ronde ging de FC hevig van start en raakte de muur, dat zag er erg uit en het team verwachtte grote schade. Gelukkig viel dit mee en konden we met de nodige herstillingen uitkijken naar de 3de ronde op zaterdag. Helaas hing er nog altijd veel regen in de lucht. 3de ronde , Sandro voelde tijdens de run iets ongewoons aan de FC en besloot gas te lossen. Dat was een wijze beslissing om erger te voorkomen.
Wij moesten het dit weekend doen met 3 rondes, omdat de track te vochtig was.
Zaterdag op zondagnacht hield de regen niet op en de dag ontwaakte met mizerig, grijs weer.
Het leek dat de wedstrijd in het water viel, maar rond 15u kwam hier en daar een beetje blauwe lucht en de bewolking trok volledig weg. De Tierp crew prepareerde de track en rond 18u kon de wedstrijd beginnen.
Sandro Bellio versus Tony Bryntesson, Funny Car tegen Dragster. Beste 60 foot tijd voor Sandro dit weekend maar helaas niet genoeg om de dragster te verslaan.
De wedstrijd is over en de titel van Europees Kampioen is nog wat verder buiten bereik.
Volgende ronde in Hockenheim 25-27 augustus. Het team en de FC staan klaar om daar de overwinning te behalen en heel misschien is er nog een kans op de titel..
Na de winst van de Main Event en een aangename voorsprong in punten wachtte ons een lange zomer zonder races. Nadat de race in Finland werd geannuleerd volgde ook de Nationals race in Zweden.
Eindelijk dinsdag 9 augustus ging het richting Zweden. Helaas konden we hier geen punten halen, tijdens de 3de kwalificatieronde maakte een slechte cilinderkop dichting een einde aan onze wedstrijd. Door alle safety die we door de jaren heen hebben moeten aanschaffen, en hebben verbeterd, was Sandro gelukkig ongedeerd. Maar door de enorme vuurzee die ontstond ,stond de FC letterlijk in brand en de schade was ongezien. Alle elektronica was verbrandt, brandblussers waren leeg, en door de enorme hitte was er grote schade aan de carbon van de body.
Ons seizoen was over, dit konden we nooit “race” klaar krijgen . Daar wij pas dinsdag avond 16 augustus terug thuis waren en de week erop naar Hockenheim moesten vertrekken voor de NitrOlympx was er gewoon te weinig tijd.
Zoals het altijd gaat in onze “ Geef nooit op” boek en na een nachtje slapen werd er beslist om de FC nog tijdens de race op zondag volledig op te kuisen en de schade op te nemen.
Vrienden werden opgetrommeld om ons bij te staan bij thuiskomst en de volgende race mogelijk te maken. Overdag werken in de zaak en ‘s avonds door gaan tot alles klaar is..
En dan vol goede moed vertrekken naar Hockenheim !
Wat een weekend was dat, een bakoven was er niets tegen. Zeer moeilijke omstandigheden om de FC te tunen en de eerste 3 kwalificatieruns lukte het niet om een degelijke tijd neer te zetten en zo stonden we laatste gekwalificeerd. Maar zaterdagnamiddag viel de puzzel ineen en werd er een super tijd van 5.57 sec/1/4mls gereden en de top qualifier positie ingenomen.
1ste eliminatie ronde was een bye run en wie denkt dat het team deze niet gebruikt kent ons niet, natuurlijk gaan we ervoor en met een 5.53 sec kwamen wij in de halve finale Silvio Strauch tegen. Door een fout met de kerstboom werd zijn kant niet geactiveerd en moest er een re-run gereden worden. Met opnieuw een 5.58 sec run had Sivio geen kans tegen het team en kwamen we onze goede vriend Johnny Lagg in de Finals tegen en met een 0.01 sec verschil werd hij winnaar van de NitrOlympx.
Wat een run van onze rijder Sandro Bellio!
De Fia Euro Finals in Santa Pod UK, met maar 12 punten voorsprong op Johnny Lagg was de spanning enorm. Na 3 jaar was het publiek massaal aanwezig, en het beloofde een fantastisch weekend te worden. Vrijdag 1ste kwalificatiedag, slechte run van 6.31 sec en laatste gekwalificeerd. Zaterdag helaas ook maar 1 kwalificatieronde maar met een super 5.48 sec run als top qualifier naar de finale dag.
Danny’s Racing Team en Jonny Lagg nek aan nek race, allebei moeten ze de eerste ronde winnen en Linn, de nummer 3, moet de Fia Euro Finals winnen als het team de eerste ronde verliest en Johnny de halve finale.
In de eerste ronde komt het team Silvio Strauch tegen, en met een reactietijd van 0.01 sec en een run van 5.827sec verslaat het team Silvio. Jonny Lagg komt Linn tegen en verslaat haar. Het kampioenschap ligt nog altijd open…
Halve finale, geen tegenstander voor het team en met een 5.50 sec run zet het team de betere tijd en mag de baan kiezen in de finale tegen Jonny Lagg.
Finale, degene die winnaar van de Fia Euro finals wordt is in een weg de European Champioen 2022. De spanning is te snijden , de lichten beginnen te lopen, ja …met een 0.05 sec reactie tijd en een uitstekende 5.51 sec run is de voortgezette kampioen 2022 gekend.
Wij danken iedereen voor alle steun en vriendschap en we kijken uit naar een nieuw seizoen!
Dank aan onze sponsoren EVcharge, Molinari, Reid Rockers, Danny Cars, DynoUnlimited