Historiek

De beginjaren

Danny's Racing Team zag het levenslicht zo'n 24 jaar geleden.Gedreven door de passie voor Amerikaanse wagens werd er besloten om na een bezoekje aan de USA een Chevrolet Pick Up mee te nemen die omgebouwd was voor het straat racen aldaar.Met deze "machine" zette het team zijn eerste stappen in het dragrace wereldje. Het duurde echter niet lang voordat de prestatie van onze eerste racewagen ons niet meer kon bekoren. De " Need for Speed" werd alsmaar groter en er werd uitgekeken in het komende seizoen naar een betere racewagen. Onze gezamenlijke passie voor Funny Cars werd werkelijkheid toen we de kans kregen om de FC van Lex Joon over te kopen.

De motor van de Chevy PU ( 600 pk) werd in eerste instantie ingebouwd in de FC, maar na een paar testruns werd er al gauw aan een grotere motor gedacht. Onze keuze viel op een Chevrolet Big Block met zo'n 10 liter inhoud, draaiende op methanol. Met het hogere vemogen en type racewagen waar wij nu de strip mee onveilig maakten, drong zich een verandering van klasse op, de Competition Eliminator Klasse.

2002

Ondertussen hadden we toch al wat ervaring opgebouwd en werd er besloten om onze trouwe Chevrolet grondig op te waarderen. Dankzij deze opwaardering verbeterden onze prestaties, maar toch waren we niet overtuigd van onze nieuwe prestaties en werd er gezocht naar nieuwe middelen om onze race-carrière te herlanceren.

Stilaan beginnen we te dromen van een Funny Car met carbon fibre body, het gewicht van de wagen zou hierdoor een stuk lager liggen. In 2002 werd onze droom werkelijkheid en was de aanschaf van een Funny Car met carbon fibre body een feit. De Chevy BB werd ingebouwd en wederom werden onze prestaties beter.

2004

In 2004 gebeurde het onvermijdelijke: halverwege het seizoen begaf onze Chevrolet motor na mmer dan vijf jaar trouwe dienst. Er werd nagedacht over een nieuwe motor die ineens ook veel vermogen heeft. Zo kwamen we erbij een Chrysler Hemi Blok met Roots Blower gestookt op methanol te gaan gebruiken. Deze combanitie kan een vermogen ontwikkelen van ongeveer 2000 pk. Er werden heel wat dagen (en nachten) gewerkt om onze nieuwe wagen te kunnen gebruiken in de laatste races van het seizoen.

2005

Hoewel het een hele aanpassing was om zo'n vermogen te hanteren, werden er toch vrij snel nieuwe persoonlijke records geregistreerd. Om onze motor in topconditie te krijgen werd er in de aanloop van seizoen 2005 elk weekend aan de wagen gewerkt. De Roots Blower werd verwisseld met een PSI Blower, de ontsteking werd aangepast. Deze aanpassingen leverden opnieuw resultaat op en onze recordtijd sneuvelde wederom. Problemen bleven uit met de nieuwe combinatie, waardoor tijdens de 1/8 mile runs op het vliegveld van Drachten mooie tijden opleverden waaronder een 4,14 sec.

Tijdens de 1/4 mile Cannonball in Hockenheim bleek onze PSI blower te veel druk gaf voor onze onder blok. Na twee runs was het voor ons voorbij, maar wij waren wel tevreden met een 6,33sec op de 1/4 mile.. 

Maandagavond werd er met spoed aan de motor gesleuteld zodat we het komende weekend present zouden kunnen zijn in Drachten. Met veel teamwork en nachtelijk doorwerken slaagde we er in om de moter terug in orde te krijgen met als gevolg het verbreken van het TM / FC baanrecord op de 1/8 mile van 4,08 sec tijdens de Drachten Finals. Dit was een prachtige afsluiter van het seizoen 2005.

2006

2006 werd voor ons een test seizoen, met toch enkele uitstekende resultaten. Zo hebben we in het Zwitserse Turtman het baanrecord van een 7.6 sec / ¼ mile verpulverd met een 6.87 sec .In Drachten vonden dit jaar twee race weekenden plaats. Danny's Racing Team zette beide keren de snelste run van het weekend op de klokken.

Nieuws

Wij hebben een nieuw record behaald Tierp Zweden 2017 5.44 sec 1/4 mls

Track record  Alastaro Finland 2018  5.48 sec/1/4 mls

Track record Hockenheim Duitsland 2018 5.49 sec /1/4 mls

13.08.2018 13:25

Nieuwe website voor Danny Cars

30.05.2014 12:44

BEKIJK EVENEMENTEN LIVE!

verslagen

Na de winst van de Main Event en een aangename voorsprong in punten wachtte ons een lange zomer zonder races. Nadat de race in Finland werd geannuleerd volgde ook de Nationals race in Zweden.

Eindelijk dinsdag 9 augustus ging het richting Zweden. Helaas konden we hier geen punten halen, tijdens de 3de kwalificatieronde maakte een slechte cilinderkop dichting een einde aan onze wedstrijd. Door alle safety die we door de jaren heen hebben moeten aanschaffen, en hebben verbeterd, was Sandro gelukkig ongedeerd. Maar door de enorme vuurzee die ontstond ,stond de FC letterlijk in brand en de schade was  ongezien. Alle elektronica was verbrandt, brandblussers waren leeg, en door de enorme hitte was er grote schade aan de carbon van de body.

Ons seizoen was over, dit konden we nooit “race” klaar krijgen . Daar wij pas dinsdag avond 16 augustus terug thuis waren en de week erop naar Hockenheim moesten vertrekken voor de NitrOlympx was er gewoon te weinig tijd.

Zoals het altijd gaat in onze “ Geef nooit op” boek en na een nachtje slapen werd er beslist om de FC nog tijdens de race op zondag volledig op te kuisen en de schade op te nemen.

Vrienden werden opgetrommeld om ons bij te staan bij thuiskomst en de volgende race mogelijk te maken. Overdag werken in de zaak en ‘s avonds door gaan tot alles klaar is..

En dan vol goede moed vertrekken naar Hockenheim !

 

Wat een weekend was dat, een bakoven was er niets tegen. Zeer moeilijke omstandigheden om de FC te tunen en de eerste 3 kwalificatieruns lukte het niet om een degelijke tijd neer te zetten en zo stonden we laatste gekwalificeerd. Maar zaterdagnamiddag viel de puzzel ineen en werd er een super tijd van 5.57 sec/1/4mls gereden en de top qualifier positie ingenomen.

1ste eliminatie ronde was een bye run en wie denkt dat het team deze niet gebruikt kent ons niet, natuurlijk gaan we ervoor en met een 5.53 sec kwamen wij in de halve finale Silvio Strauch tegen. Door een fout met de kerstboom werd zijn kant niet geactiveerd en moest er een re-run gereden worden. Met opnieuw een 5.58 sec run had Sivio geen kans tegen het team  en kwamen we onze goede vriend Johnny Lagg in de Finals tegen en met een 0.01 sec verschil werd hij winnaar van de NitrOlympx.

Wat een run van onze rijder Sandro Bellio!

 

De Fia Euro Finals in Santa Pod UK, met maar 12 punten voorsprong op Johnny Lagg was de spanning enorm. Na 3 jaar was het publiek massaal aanwezig, en het beloofde een fantastisch weekend te worden. Vrijdag 1ste kwalificatiedag, slechte run van 6.31 sec en laatste gekwalificeerd. Zaterdag helaas ook maar 1 kwalificatieronde maar met een super 5.48 sec run als top qualifier naar de finale dag.

Danny’s Racing Team en Jonny Lagg nek aan nek race, allebei moeten ze de eerste ronde winnen en Linn, de nummer 3, moet de Fia Euro Finals winnen als het team de eerste ronde verliest en Johnny de halve finale.

In de eerste ronde komt het team Silvio Strauch tegen, en met een reactietijd van 0.01 sec en een run van 5.827sec verslaat het team Silvio. Jonny Lagg komt Linn tegen en verslaat haar. Het kampioenschap ligt nog altijd open…

Halve finale, geen tegenstander voor het team en met een 5.50 sec run zet het team de betere tijd en mag de baan kiezen in de finale tegen Jonny Lagg.

Finale, degene die winnaar van de Fia Euro finals wordt is in een weg  de European Champioen 2022. De spanning is te snijden , de lichten beginnen te lopen, ja …met een 0.05 sec reactie tijd en een uitstekende 5.51 sec run is de voortgezette kampioen 2022 gekend.

Wij danken iedereen voor alle steun en vriendschap en we kijken uit naar een nieuw seizoen!

Dank aan onze sponsoren EVcharge, Molinari, Reid Rockers, Danny Cars, DynoUnlimited

 

 

 

Eindelijk na 2 jaar pandemie is her zover, dragrace seizoen 2022 is van start gegaan met een eerste winst voor Danny's Racing Team tijdens de Main Event in Santa Pod UK. Met een run van 5.48 sec slaagde het team erin om1 van de snelste runs on the track te rijden. Met het hoogst aantal punten in het klassement kijkt het team vol verwachting uit naar de volgende race op 13 - 15 augustus in deTierp Arena in Zweden.

Steun ons raceteam en koop een T shirt, prijs 20 euro!